Rescatar Alemanya

Estats Units van tenir el moment Lehman, com ara Alemanya li toca digerir el moment Volkswagen

Els Estats Units van tenir el moment Lehman l’any 2008. Els alemanys viuen ara el moment Volkswagen. La comparació sembla exagerada. Ho és en els efectes immediats. Lehman Brothers es va liquidar i va semblar que el país s’esfondrava sota la crisis de Wall Street. Volkswagen, en canvi, sobreviurà i Alemanya reacciona amb cautela. Però l’impacte de l’escàndol de les emissions de VW pot ser tan important per a l’economia alemanya com ho va ser la crisi de Wall Street per als Estats Units. La clau és el temps.

Els Estats Units són una economia de serveis en la qual les finances hi tenen un pes rellevant. Alemanya és un país industrial on una de cada set persones treballa, directa o indirectament per a l’automoció. El 2014 Volkswagen, BMW i Daimler van ingressar 413.000 milions d’euros (el pressupost federal és de 300.000 milions). Wall Street dissenya productes financers d’alta complexitat i els comercialitza arreu. El 20% de les exportacions alemanyes són cotxes (un de cada cinc automòbils que circula al món és alemany).

Wall Street és el planter habitual del departament del Tresor dels Estats Units (Robert Rubin, Timothy Geithner, Larry Summers…) La indústria alemanya de l’automòbil capta els lobistes a la CDU, la CSU i l’SPD, els partits alemanys, als que finança amb escreix. Washington és sensible al parer dels banquers. Angela Merkel malfia dels banquers però els homes de l’automoció acampen al pati de casa seva.

Volkswagen és la primera empresa alemanya. I els efectes derivats de l’escàndol dependran de si afecten només al grup implicat, al conjunt de la indústria dièsel o a tot l’automòbil. La crisi financera de les hipoteques subprime va ser obra de malvats financers i matemàtics espavilats. L’escàndol de les emissions ha estat provocat per enginyers, l’ideal de la tecnologia alemanya, els pares del “made in Germany”.

L’escàndol Volkswagen arriba en un moment dolç per a Alemanya. Avui fa 25 anys de la reunificació. Alemanya era aleshores “el malalt d’Europa”. Sortia d’anys d’introspecció (recordin com de deprimits sortien del cine cada vegada que havien vist una pel·lícula de Fassbinder o de Herzog). Berlín encara no s’havia reinventat com a ciutat cultural, de clubs i de start-ups. Angela Merkel va arribar el 2005 per canviar tot això. No ho va fer sola. Han estat la indústria de l’automòbil i els enginyers alemanys els que han fet del país sinònim de qualitat industrial (Deutsche Qualität), de fiabilitat i de compromís en la lluita contra el canvi climàtic! A la primera potència econòmica europea li faltava només mostrar maneres de potència política. I va semblar que amb la recent crisi dels immigrants Merkel feia el primer pas…
Alemanya viu ara el moment Volkswagen. De com el gestioni en sortirà afeblida o reforçada.

(Publicada a La Vanguardia el 3 d’octubre del 2015)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s