Barcelona s’enlaira

Elegida tradicionalment com porta d’entrada al mercat espanyol, la nova inversió tria ara Barcelona pel seu paper dins l’economia global

Barcelona s’enlaira. Les empreses que s’hi instal.len s’allunyen del que ha estat durant anys el seu mercat natural per enfocar-se des del seu origen al mercat global. És un dels canvis que es perceben en l’estudiForeigndirectinvestmentin Barcelona , elaborat per l’Iesesobre els anys 2011 i 2013, que analitza els fluxos d’inversió a la ciutat. “Abans, la principal causa d’inversió era la proximitat del mercat espanyol. Ara, segurament pel tipus d’empreses que s’hi instal.len, ho fan més pensant en el mercat global i europeu”, diu el coordinador de l’estudi,Lluís Torrents.

L’altra dada rellevant és que, malgrat que la mobilitat (automoció i logística) continua sent el primer sector d’inversió per volum, el major nombre de projectes ja està relacionat amb les tecnologies de la informació.Barcelona s’allunya, i arrossega la resta de Catalunya, atès que actua com a locomotora de la transformació. “Fins al 2007, la inversió industrial predominava. I, de fet, encara n’hi ha, i diversificada, cosa que ens fa diferents d’altres àrees metropolitanes europees analitzades. Però el quemanaja són els serveis”, indica. En nombre de llocs de treball creats per aquesta nova inversió en el període sensecomptar el sector de la construcció, Barcelona apareix en tercera posició (amb 15.947 llocs de treball), després de Dublín (31.621) i Londres (26.697).

Durant aquest període, que es correspon amb el de la crisi, a la qual Barcelona s’ha mostrat més resilient que altres àrees, també han canviat les motivacions de la nova inversió. SegonsTorrents, “abans valoraven més aspectes com les infraestructures o el cost relativament baix de la mà d’obra. Ara també, però guanyen pes aspectes com els intangibles: universitats, centres d’investigació, clústers com el d’internet, l’e-commerce o la biotecnologia?”.Iper sobre, o al costat, el pes de la marca. “El factorBarcelona Brandha incrementat la seva influència a l’exterior, i la seva capacitat per vendre una imatge de ciutat de qualitat de vida on tothom vol viure ha augmentat”. En aquest aspecte, ni l’alta fiscalitat en aspectes com la renda ni el fet de percebre’s encara com un entorn una mica burocràtic (sobretot aÀsia) no han disminuït l’atractiu de l’urbs. “És el gran factor per atreure talent. I això és especialment així en dos col.lectius molt concrets: els directius i els joves que han acabat lacarrera”.

L’informe també detecta problemes. Alguns estan relacionats amb la lentitud de la justícia, la burocràcia i, fins i tot, la inseguretat jurídica (palpable en sectors com l’energètic). Un altre és que, a diferència del quepassaamb l’automoció, la important inversió en tecnologies de la informació no té enlloc on pugui revertir la innovació que genera, en un entorn en què el Mobile World Congress (congrés mundial del mòbil que se celebra a Barcelona) ha generat moltes expectatives. “Hem perdut molta indústria relacionada amb aquestes activitats. Des de grans corporacions com Sony o Samsung fins a altres de més petites. Caldria fer el possible per retenir i fer créixer el que ens queda”, explicaLluís Torrents.

Per Sònia Recasens, tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, encarregada d’empresa i ocupació, “cal començar a parlar de manufactures avançades, menys de software i una mica més de hardware. Tenim la tradició industrial per fer-ho”. Tot i això, per Recasens, l’estudi prova que Barcelona “és molt més que el turisme i inversió hotelera. És una imatge deformada”

.L’informe té dues parts diferenciades. Una de quantitativa i una altra de qualitativa. Preguntats els nous actors econòmics per la influència del procés sobiranista en les seves decisions, “expressen poca preocupació”, afegeixTorrents. Americans i asiàtics ho veuen com una cosa llunyana. I els europeus fixen la línia vermella en una sortida de l’euro. “És lògic si es considera que el mercat espanyol cada vegada té menys importància en les seves decisions. Ells pensen en Barcelona i en la gran regió europea que és la seva extensió natural. El concepte país perd pes en detriment del de ciutat. I això hi ajuda”.

(Publicat a La Vanguardia el 21 de desembre de 2014)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s