Lamp: la llum dels arquitectes

El 2011, facturava 27 milions d’euros. El 2013 ha repetit pràcticament la mateixa xifra de facturació. Però, en aquest termini de temps, l’empresa de la família Cusidó ha canviat de pell i de maneres de treballar. Abans de la crisi, el mercat espanyol absorbia el 75% de la producció. Ara dirigeix un 73% de les vendes a l’exterior i l’objectiu és que arribin a un 80%.

“Ha estat un procés reactiu, però ens ha obligat a fer les coses d’una altra manera –explica Ignasi Cusidó, director general del grup–. Es pot dir que el mercat local, esfondrat per la crisi, ens ha apartat perquè el preu s’ha convertit en un factor amb molt de pes en les operacions. Al mercat internacional se’ns valora justament pel contrari, per la marca. Per treballar a la mida i colze a colze amb els despatxos d’arquitectura”.

Lamp és una empresa d’il·luminació tècnica i arquitectònica que va ser creada el 1972 pel pare dels quatre germans Cusidó. En aquests quaranta anys, l’empresa s’ha adaptat a un negoci que en el seu origen era elèctric i mecànic (van començar amb els llums per a fluorescents) i que ara és electrònic. “El sector de la il·luminació evoluciona molt de pressa i t’obliga a prendre decisions amb molta rapidesa”, comenta.

Una decisió ràpida va ser la que va prendre Lamp un cop encetada la crisi. “Les empreses locals que ens feien els motllos van començar a tancar o a deixar de ser competitives per a la nostra indústria i les entregues s’eternitzaven”. Això va obligar Lamp a obrir factoria a la Xina per aprovisionar-se d’alumini.

El grup té ara una plantilla de 195 persones, de les quals 80 treballen a l’exterior i la resta a la seu central de Terrassa, en una vella fàbrica tèxtil reconvertida per a la manufactura i l’emmagatzematge de les seves estructures. La sortida a l’exterior ha servit a Lamp per sobreviure en un sector que s’ha vist afectat per la crisi de la construcció i la irrupció d’importadors. Per això ha donat més pes al departament d’R+D i ha fusionat els departaments comercial i de màrqueting.

Lamp té filials a França, la Xina, Mexic, Xile i Colòmbia (en aquests tres últims països, a més, fabrica). També disposa d’oficines comercials a Londres, Vílnius, Dubai, Bangkok, Pequín i Kuala Lumpur. Els quatre germans s’integren en la gestió. A més d’Ignasi, que porta la direcció general després d’haver passat per altres empreses, els tres germans s’ocupen de Llatinoamèrica des de la direcció de la filial xilena (el mercat de més expansió), la direcció de les filials francesa i anglesa i la direcció comercial d’Espanya.

(Publicat a La Vanguardia el 14 d’abril de 2014)

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s